Polerowanie lakieru: jakich narzędzi potrzebujesz do auto detailingu?

Polerowanie lakieru: jakich narzędzi potrzebujesz do auto detailingu?

Od powstania pierwszej pasty polerskiej minęło aż 133 lat. Produkcję past ściernych, zarówno ciekłych oraz stałych, rozpoczęto w Niemczech w 1888 roku. Dzisiaj polerowanie lakieru samochodowego wchodzi w skład wieloetapowego procesu, tzw. auto detailingu. Z pojęciem tym w Polsce mamy do czynienia od kilkunastu lat. Jednak dziedzina ta z roku na rok ulega ciągłemu rozwojowi. Dzieje się tak dzięki nowoczesnej technologii, produkcji nowoczesnego sprzętu do polerowania, produktów polerskich, kosmetyków samochodowych oraz produktów do ochronny powłoki lakierniczej.

Celem auto detailingu jest doprowadzenie pojazdu do zachwycającego stanu, poprzez jego wieloetapową pielęgnację, zarówno na zewnątrz i wewnątrz. Z usług auto detailingu korzystają właściciele samochodów zarówno używanych, jak i nowych. Wtedy proces pielęgnacji uzależniony jest od stanu pojazdu, może on trwać nawet kilka dni. Mówi się, że auto detailing to nie tylko praca dla zarobku, ale jest to styl życia.

Kiedyś polerowanie samochodu kojarzyło się z tym, że było wykonywane tylko przez zakłady lakiernicze. Po malowaniu pojazdu, następuje bowiem polerowanie lakieru. Dzisiaj jest to bardziej rozwinięty proces, który ma na celu usunięcie wad z lakieru, a przede wszystkim doprowadzenie powłoki lakierniczej do stanu salonowego. Aby przystąpić do polerowania, lakier należy odpowiednio przygotować. Niezwykle ważnym etapem jest dokładne umycie samochodu, najlepiej na dwa wiadra.

Jeśli podczas mycia samochodu, nie udało się zlikwidować  zanieczyszczeń, niezbędne jest przeprowadzenie dekontaminacji lakieru, czyli usunięcie szkodliwych substancji tj. osady metaliczne z klocków hamulcowych, lotna rdza , smoła, żywica, odkurz lakierniczy. Na rynku istnieje bogata oferta profesjonalnych produktów do usuwania zabrudzeń. Wbrew pozorom, odpowiednie przygotowanie powierzchni do procesu polerowania jest bardzo ważne i istotne, jest także czasochłonne, ale z pewnością ułatwia pracę i przyniesie oczekiwany rezultat.

Rupes: wyposaż się w odpowiednie produkty

Jaką maszynę polerską wybrać? Tak naprawdę, wszystko zależy jaki efekt chcemy osiągnąć. Oferta sprzętu jest obszerna, jak więc odnaleźć się w gąszczu firm i modeli? Istnieją dwa rodzaje maszyn polerskich: rotacyjne, inaczej obrotowe i oscylacyjne, tzw. dual action (z ang.). Takie maszyny oferuje m.in. włoska firma Rupes. Marka ta ma duże doświadczenie w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie polerowania, dlatego jest ceniona wśród zakładów lakierniczych oraz przez studio auto detailingowe. Plusem maszyn polerskich firmy Rupes, jest ich niska waga oraz ergonomiczna konstrukcja, co jest niezwykle ważne podczas wielogodzinnego polerowania. Dzięki tym cechom, praca przebiega szybciej. Firma ma w swojej ofercie także niezbędne do polerowania pady oraz pasty polerskie. Maszyny polerskie marki Rupes znajdziesz na https://sklep.motogo.pl/.

Maszyna polerska rotacyjna (obrotowa) używana jest wtedy, gdy lakier jest w bardzo złym stanie, posiada dużo defektów w postaci głębokich zarysowań. Nie bez powodu nazywana jest maszyną agresywną. Ruch dysku w tej maszynie odbywa się w jednej płaszczyźnie. Ich główną cechą jest docinanie lakieru w danym miejscu, dlatego dobrze sprawdzi się przy twardych lakierach. Nie jest to maszyna łatwa w użyciu, ponieważ podczas jej pracy często powstają tzw. hologramy, które należy usunąć w dalszym etapie polerowania. Istnieje również ryzyko przypalenia lakieru, dlatego niezwykle ważne jest kontrolowanie obrotów oraz przede wszystkim temperatury powłoki lakierniczej.

Najnowszej generacji maszyna polerska rotacyjna z mocnym silnikiem to Rupes LH19E STD. Moc tej maszyny wynosi 1200W dzięki unowocześnionym podzespołom. Ważną jej cechą jest kontrolowanie docisku, co sprawdza się podczas polerowania krawędzi. Jest lekka i poręczna oraz posiada progresywny spust do regulacji obrotów. Mimo, iż polerowanie maszyną rotacyjną nie jest proste dla początkujących użytkowników, warto jest zapoznać się z tą techniką pracy.

Maszyna polerska oscylacyjna, czyli dual action jest z pewnością dobrym rozwiązaniem dla osób początkujących. Dysk tych maszyn pracuje na dwóch  płaszczyznach, co w efekcie minimalizuje ryzyko przepalenia i przetarcia lakieru. Nie jest to maszyna tak mocna i agresywna jak rotacyjna, ale ma wielu zwolenników. Przy odpowiednim doborze padów i past wykończenie lakieru jest eleganckie i efektowne. Poradzi sobie także z większymi zarysowaniami, ale na pewno w dłuższym czasie, gdyż cięcie lakieru nie jest tak silne jak w przypadku maszyny obrotowej. Najpopularniejszą maszyną polerską oscylacyjną firmy RUPES jest maszyna BigFoot. Włoski producent zadbał o ich lekkość. Mocne silniki sprawiają, że sprzęt nie zatrzymuje się przy mocniejszym dociśnięciu do powierzchni. Urządzenie zapobiega powstawaniu hologramów. Najnowszym modelem maszyny dual action jest polerka planetarna Rupes BigFoot Mille LK 900E STN z możliwością wymiany talerza mocującego, dzięki czemu praca może się odbywać na padzie o średnicy 125 mm lub 150 mm.

Przy polerowaniu ważny jest odpowiedni dobór padów i past polerskich. Firma Rupes ma w swojej ofercie gąbki i futra polerskie, których używamy w zależności od oczekiwanego efektu. Wyróżniamy: gąbki twarde, które usuwają głębokie rysy i duże defekty na lakierze. Stosuje się je z bardziej agresywnymi, mocno ściernymi pastami polerskimi, np. Rupes Zephir Coarse. Gąbki średnie służą do usuwania niedużych zarysowań oraz do przywrócenia blasku powłoki lakierniczej. Do tego rodzaju gąbek wykorzystywane są pasty o średniej ścieralności, np. Rupes Da Fine. Występują także gąbki miękkie, które wykorzystuje się do wydobycia blasku lakieru poprzez stosowanie tzw. past wykończeniowych, np. Rupes Keramik Fine. Natomiast futro polerskie Rupes wykorzystuje się do bardzo zniszczonego lakieru, produkt ten jest mocno tnący i wykorzystuje się do niego pastę mocno ścierną.

Proces polerowania jest procesem wymagającym dużej cierpliwości i zaangażowania. Jednak opanowanie danej maszyny polerskiej, umiejętność doboru gąbki oraz pasty prowadzi do niesamowitych efektów wizualnych. Oprócz renowacji lakieru, polerowanie to przywrócenie dawnego blasku i odjęcie lat samochodowi.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *