Na przedsiębiorcach internetowych ciążą liczne obowiązki formalne. Zarejestrowanie działalności to dopiero początek przygody z biznesem w niezwykle konkurencyjnym środowisku. Dzisiaj skupimy się na najważniejszych kwestiach, jakie dotyczą czynności ewidencyjnych. Jak prowadzić rozliczenia podatkowe? Gdzie szukać profesjonalnego wsparcia? Przeczytaj nasz poradnik i przekonaj się, że profesjonalna księgowość jest w Twoim zasięgu.
Specyfika księgowości w branży e-commerce
Z punktu widzenia przepisów prawa, księgowość w e-commerce podlega takim zasadom, co ewidencjonowanie w sklepie stacjonarnym. Każdy przedsiębiorca ma obowiązek wystawiania faktur lub paragonów i rejestrowania transakcji w ramach swojego systemu księgowego. Należy skrupulatnie rozliczać zobowiązania podatkowe i stosować się norm typowych dla danej branży.
Dużym ułatwieniem pozostaje fakt, że wszystkie płatności w sklepie internetowym przybierają formę elektroniczną. Firma zyskuje wówczas możliwości automatyzowania wielu czynności ewidencyjnych dzięki dedykowanemu oprogramowaniu.
Dla podmiotów realizujących sprzedaż na rynkach wspólnotowych istnieją niestety pewne utrudnienia. Należy się liczyć z dodatkowymi procedurami właściwymi dla platformy Amazon w modelu FBA (Fulfillment by Amazon). Poprawne ewidencjonowanie wpłat już od samego początku prowadzi do lepszej organizacji księgowości. Sklepy internetowe powinny zadbać o transparentność procedur i poszukiwać fachowego wsparcia na etapie dostosowania działań do wymogów prawnych.
Jakie formy rozliczeń mogą wybrać sklepy internetowe?
Na model księgowy wpływa przede wszystkim forma prawna działalności gospodarczej. W przypadku sklepów online mamy przeważnie do czynienia z JDG lub spółką z o.o. Spółki są prawnie zobowiązane do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. To spore wyzwanie, szczególnie na początku funkcjonowania biznesu.
Z kolei jednoosobowa działalność gospodarcza w Internecie pozwala wybierać między ryczałtem a Księgą Przychodów i Rozchodów (księgowość uproszczona). Ryczałt sprawia, że księgowość dla sklepu internetowego staje się o wiele prostsza. Taka forma opodatkowania pozostaje dostępna wyłącznie dla ograniczonego grona stacjonarnych podmiotów gospodarczych. Rozliczanie z Fiskusem po jednolitych stawkach podatku dotyczy jednak bardzo wielu serwisów internetowych, które mogą korzystać z 3-procentowego podatku od przychodu.
Należy mieć świadomość istnienia pewnych progów dochodowych, których przekroczenie skutkuje obowiązkiem przejścia na KPiR. Brak opcji odliczenia kosztów uzyskania przychodu stanowi kolejny czynnik zniechęcający. Ryczałt pozostaje mało atrakcyjny dla firm z dużymi wydatkami, jakie należy poczynić do utrzymania i rozwoju działalności.
Księga Przychodów i Rozchodów to uproszczona księgowość dla sklepu internetowego, który rozlicza się na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym. Zobowiązanie wobec Urzędu Skarbowego jest wyliczane na podstawie pomniejszenia kwoty przychodu o koszty jego uzyskania.
Firma Inito specjalizuje się w pomocy przedsiębiorcom internetowym na wszystkich etapach realizacji zobowiązań księgowych. Dowiedz się więcej o księgowości Amazon na stronie www.inito.pl i skorzystaj z kompleksowej oferty dla branży e-commerce.