Polska od lat znajduje się w czołówce najbardziej zapracowanych krajów Unii Europejskiej, a Polacy spędzają średnio ponad 40 godzin tygodniowo w pracy. Choć ten wynik nie dziwi, bo spora część społeczeństwa traktuje pracę jako centralny element życia, ostatnie zmiany w podejściu do pracy wskazują na istotny zwrot. Współczesne firmy zaczynają dostrzegać, że nie tylko czas spędzany w biurze, ale także szacunek do pracownika, jego dobrostan i poczucie sensu zawodowego mają decydujący wpływ na lojalność i sukces organizacji.
Z danych zawartych w raporcie „Jak pracować, by nie żałować. Pokolenia X, Y i Z o dopasowaniu do pracy” wynika, że 70% pracowników biurowych stawia na równi troskę o ich dobrostan ze strony pracodawcy, a satysfakcjonujące wynagrodzenie staje się dla nich drugorzędne. To zmienia sposób, w jaki firmy zaczynają postrzegać swoją rolę. Nie chodzi już tylko o zapewnienie godziwych zarobków, ale o stworzenie środowiska, w którym pracownicy czują się szanowani, zrozumiani i mają możliwość rozwoju osobistego.
Szacunek na pierwszym miejscu
Współczesny pracownik oczekuje od swojego pracodawcy czegoś więcej niż tylko wynagrodzenia. Jak pokazują badania, 88% pracowników biurowych jest zadowolonych z dopasowania do swojej obecnej pracy, ale prawie połowa z nich (47%) nie jest usatysfakcjonowana podejściem pracodawcy. To sygnał, że chociaż wynagrodzenie i warunki pracy są istotne, to brakuje im poczucia pełnej troski i szacunku ze strony przełożonych. Tylko nieco ponad połowa badanych (53%) czuje, że ich praca ma sens, a jeszcze mniej, bo 55%, uważa, że ich codzienne zadania są naprawdę ważne.
„Misja i wewnętrzna kultura firmy, w tym szacunek wobec pracownika niezależnie od jego wieku, płci, poglądów, czy funkcji w strukturze organizacji, to elementy, które wciąż zbyt często są bagatelizowane” – mówi Dorota Pałysiewicz, dyrektor HR w firmie Brown-Forman Polska. Wskazuje, że fundamentalnym wyzwaniem dla współczesnych pracodawców jest stworzenie takiej atmosfery, która będzie sprzyjała rozwojowi osobistemu pracowników i pozwalała im czuć się wartościowymi członkami zespołu. Bez tego wsparcia w postaci szacunku, zaangażowania i otwartości na ich potrzeby, organizacje mogą napotkać trudności w utrzymaniu wysokiej jakości pracy i lojalności pracowników.
Praca po pandemii – nowa perspektywa
Era postpandemiczna wywołała ogromne zmiany w oczekiwaniach pracowników. Na czoło wysunęły się takie wartości jak stabilność zatrudnienia, dobre relacje z zespołem oraz równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. Jak pokazuje raport, w którym uczestniczyły osoby z pokoleń X (45-59 lat), Y (28-44 lata) oraz Z (19-27 lat), pracownicy zaczynają w mniejszym stopniu zwracać uwagę na benefity płacowe, a bardziej na atmosferę pracy, formę zatrudnienia oraz możliwości rozwoju. Dobre warunki pracy i troska o ich psychiczny dobrostan stały się równie istotne, co kwestie wynagrodzenia.
„Warto zauważyć, że system wartości pracowników przesunął się w stronę bardziej zrównoważonego podejścia do pracy. Pracownicy nie tylko oczekują godziwych zarobków, ale także atmosfery wzajemnego szacunku i wsparcia. Ich zadowolenie z pracy w dużej mierze zależy od tego, jak traktują ich przełożeni i jaką kulturę organizacyjną kultywuje firma” – dodaje Pałysiewicz.
Pracodawcy muszą być otwarci na potrzeby swoich pracowników
Z przeprowadzonych badań wynika, że pracownicy szukają zrozumienia i otwartości na różne perspektywy. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy muszą wiedzieć, czego mogą od siebie nawzajem oczekiwać. Oczekiwania te często nie dotyczą jedynie wynagrodzeń, ale również sposobu, w jaki organizacja wspiera ich w realizowaniu celów zawodowych i osobistych.
Współczesny pracownik chce czuć, że jego praca ma sens i przynosi mu satysfakcję, ale również, że ma wpływ na to, co się dzieje w organizacji. Jak zauważa Pałysiewicz, problemy pojawiają się, gdy brakuje przestrzeni na szczerą rozmowę i wzajemne zrozumienie. „Otwartość na komunikację, wzajemne oczekiwania i zrozumienie to fundamenty, które pozwalają budować zdrowe relacje w zespole. Pracownicy, którzy czują się doceniani, chętniej angażują się w pracę i są bardziej lojalni wobec swojej firmy” – podkreśla ekspertka.
Zmiany w podejściu – korzyści dla firm
Firmy, które zrozumieją, że szacunek dla pracownika, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym oraz wsparcie psychiczne to kluczowe czynniki wpływające na zaangażowanie i satysfakcję z pracy, zyskają przewagę na rynku. Wzrost lojalności pracowników, zmniejszenie rotacji oraz lepsze wyniki pracy to tylko niektóre z korzyści płynących z inwestowania w zdrowe środowisko pracy. Pracodawcy, którzy będą gotowi stawić czoła tym nowym wymaganiom, będą mogli liczyć na lepsze wyniki biznesowe i stabilność organizacyjną.
„Doceniający przełożony, który pomaga tworzyć zdrowe, satysfakcjonujące środowisko pracy, to jeden z najważniejszych czynników wpływających na zadowolenie z pracy” – mówi Dorota Pałysiewicz. Jej zdaniem, to nie tylko wynagrodzenie, ale także poczucie bezpieczeństwa i możliwość realizacji własnych pasji i zainteresowań w pracy mogą stanowić podstawę sukcesu organizacji.
Podsumowanie
Zmieniające się podejście do pracy pokazuje, jak ważny jest szacunek i dobrostan pracownika. To nie tylko kwestia poprawy atmosfery w firmie, ale także kluczowy element, który może decydować o sukcesie organizacji. Pracodawcy, którzy zrozumieją, jak ważne jest wsparcie psychiczne, równowaga życiowa oraz transparentna komunikacja, będą w stanie przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, co przyniesie korzyści zarówno im, jak i ich pracownikom.
Materiał zewnętrzny.