Choć skrótowa nazwa POS jest powszechnie używana w świecie marketingu, przeciętny konsument zazwyczaj nie wie, co ten termin oznacza. Jest to określenie różnego rodzaju elementów reklamowych, które ustawione w sklepie czy na targach przyciągają uwagę konsumentów i wyróżniają konkretne produkty na tle innych. Ponieważ wyobraźnia pracowników agencji reklamowych jest nieograniczona, istnieje wiele rodzajów materiałów POS. W tym wpisie omówimy te najczęściej wykorzystywane.
Jak to działa?
Mogłoby się wydawać, że materiały POS, nazywane też często POSM (z ang. point of sales materials, czyli materiały stymulujące sprzedaż), nie mają wielkiego znaczenia przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez klientów, ponieważ najczęściej wiedzą oni, po co przychodzą do sklepu. Nic bardziej mylnego! Nie od dziś wiadomo, że naszymi zakupami często rządzi pojawiający się pod wpływem jakiegoś bodźca impuls, który powoduje, że w koszyku lądują towary, których wcześniej wcale nie zamierzaliśmy kupować. Często takim bodźcem jest właśnie POS, który umieszczony przy kasie lub na sklepowej alejce przykuje nasz wzrok i wzbudzi zainteresowanie danym produktem.
Najpopularniejsze materiały POSM – ulotki i broszury
Jedne z najstarszych i najbardziej popularnych materiałów POSM to ulotki i broszury. Każdy z nas na pewno niejednokrotnie miał z nimi do czynienia i być może nie raz skorzystał z przedstawionych w nich informacji. Ulotki są drukowane na pojedynczej kartce, natomiast broszury mają znacznie większą objętość (czasem nawet kilka stron) i bardziej wyczerpująco przedstawiają cechy produktu czy usługi. Oba rodzaje materiałów nieustająco cieszą się dużą popularnością zarówno wśród zleceniodawców, jak i klientów, a koszt ich wydrukowania nie jest wysoki.
Roll-up, czyli roleta reklamowa
Roll-up to rodzaj stojaka reklamowego, eksponującego treści na zwijanej planszy, która mieści się w specjalnej kasecie. Ten estetyczny i zwracający uwagę element wykorzystywany jest głównie na targach lub konferencjach naukowych, ale może również znaleźć się w sklepie. Jego zaletą jest mobilność i niewielkie rozmiary po złożeniu, dzięki czemu można go wykorzystywać wielokrotnie w różnych lokalizacjach.
Standy – stojaki reklamowe w różnych odsłonach
Standy obejmują sporą grupę produktów służących do atrakcyjnego wyeksponowania towarów. Najczęściej wykonane są w formie półek, na które wykłada się dany produkt, ale mogą też mieć zupełnie inną postać np. stojaka na smukłej nóżce czy konstrukcji o dowolnym kształcie. Zazwyczaj charakteryzują się wielobarwnymi nadrukami, są bardzo atrakcyjne wizualnie i prezentują nie tylko konkretne produkty, ale też logo firmy i podstawowe informacje. Doskonale nadają się do eksponowania produktów promocyjnych lub takich, które wchodzą na rynek.
Spójność materiałów POS
Wszystkie materiały POS muszą być spójne z daną marką. Oznacza to, że powinny być utrzymane w odpowiedniej charakterystycznej dla firmy kolorystyce oraz posługiwać się kojarzącymi się z nią motywami czy hasłami reklamowymi. Taka konsekwencja w każdego rodzaju reklamie to duża szansa na zwiększenie rozpoznawalności marki oraz wzrost sprzedaży.