Jazda bardzo często krętymi drogami w porze nocnej wymaga sporo refleksu, uwagi i ostrożności. Na szczęście istnieją pewne udogodnienia (w tym przypadku znaki i wskaźniki drogowe), które pozwalają na bezpieczną jazdę nawet w nieoświetlonych miejscach. Jednym z takich wskaźników jest słupek prowadzący, który na drodze pełni co najmniej kilka ról.
Słupek — czym jest i jak działa?
Jest to wskaźnik, którego zadaniem jest optyczne oznaczenie pasów drogi i tym samym pomoc w korzystaniu z pasów ruchu w warunkach ograniczonej widoczności. Słupki pozwalają określić:
- szerokość drogi,
- ukształtowanie łuków,
- położenie drogi na dystansie nawet do kilkuset metrów.
Wewnątrz słupków zamontowany jest specjalny, optyczny układ odblaskowy, który odbija światło emitowane z reflektorów samochodowych i tym samym ostrzega o zbliżaniu się do krawędzi jezdni. Jeśli warunki miejscowe na to pozwalają, to dzięki włączeniu świateł drogowych kierowca może zobaczyć słupki znajdujące się w odległości nawet kilkuset metrów.
Rodzaje słupków — co warto o nich wiedzieć?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami słupki prowadzące to ujednolicone (znormalizowane) wskaźniki drogowe, które występują w dwóch różnych konfiguracjach.
- U-1a – to wskaźnik odblaskowy umieszczany na poboczu. Zgodnie z obowiązującymi normami słupek prowadzący U-1a powinien mieć wysokość 150 cm (mocowanie w gruncie) i 100 cm, jeśli jest przymocowany do pozostałych elementów konstrukcyjnych umieszczonych nad powierzchnią pobocza.
- U-1b – to wskaźnik odblaskowy umieszczany bezpośrednio nad barierą ochronną. W związku z jego przeznaczeniem wysokość słupka powinna wynosić 40 cm.
Kształt i kolorystyka
Znajdujące się na polskich drogach słupki prowadzące, mają zwykle przekrój trapezu. Zdarza się jednak, że ich kształt jest płaski, wypukły, a nawet dwuwypukły. Najważniejszym elementem wskaźnika jest oczywiście umieszczony w nim odblask, który musi mieć ściśle określone wymiary, Mowa tu o elementach równoległobocznych, których szerokość wynosi 4 cm, a wysokość 20 cm. Co więcej, przykładowy słupek prowadzący U-1a umieszczony po stronie prawej będzie miał odblask barwy czerwonej, a po stronie lewej jezdni — biały. Co ważne, wszystkie elementy odblaskowe, które znajdują się na wskaźniku, powinny być umieszczone na dobrze widocznym, czerwonym tle.
Rodzina drogowych słupków prowadzących to doskonały przykład na to, że nawet najmniejsze elementy drogowej infrastruktury, są kluczowe w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dlatego niszczenie tychże wskaźników jest nie tylko nieetyczne, ale słusznie podlega odpowiednim karom.