Space plan – czym jest aranżacja przestrzeni biurowej?

Space plan – czym jest aranżacja przestrzeni biurowej?

Każde biuro – od korporacyjnych wnętrz po niewielkie salony kosmetyczne – ma swój space plan. To nic innego jak projekt aranżacji pomieszczenia pod kątem pracowników i efektywności wykonywanych przez nich zadań. Dziś dobry plan biura to nie tylko estetyka i dopasowanie do prawa budowlanego. Dlaczego ma takie znaczenie i jak się go realizuje? Przeczytaj dalej!

Czym jest space plan przestrzeni biurowej?

Posługując się definicją, space plan to projekt wnętrza przystosowanego do wykonywania zadań służbowych. Niektórzy nazywają go procesem, inni projektem, jeszcze inny usługą. Mowa o przygotowaniu gotowego rozwiązania, które będzie nakreślało sposób aranżacji przestrzeni biurowej dla pracowników.

Jedną z najważniejszych cech takiego planu jest dokładny research potrzeb danego zespołu i poznanie charakterystyki dostępnej powierzchni. Nie chodzi jedynie o ustawienie maksymalnej ilości biurek z krzesłami, gdzie znajdą dla siebie miejsce członkowie zespołu. Dziś aranżacja biura bazuje na:

  • pełnej ergonomii;
  • dostępie do światła dziennego;
  • określeniu kluczowych stref;
  • wydzieleniu miejsca dla urządzeń biurowych;
  • zapewnieniu komfortu pracy dla każdego pracownika.

Tych kilka punktów doskonale pokazuje, jak wymagającym zadaniem jest stworzenie space planu.

Jaki cel ma aranżacja biura według nowoczesnych zasad?

Projektanci i architekci wykorzystują swoją kreatywność do zaproponowania najnowocześniejszych rozwiązań aranżacyjnych. Nie chodzi jedynie o to, by powierzchnia biurowa była wyposażona w technologiczne nowinki. Najważniejsze cele procesu tworzeniu space planu to:

  • Efektywność wykorzystania przestrzeni. Plan aranżacji w pierwszej kolejności uwzględnia maksymalne skorzystanie z dostępnej powierzchni celem jej optymalnego zagospodarowania. Przemyślane rozmieszczenie mebli, stref pracy i sprzętu wpływa na zwiększenie produktywności.
  • Redukcja kosztów. W pewnych przypadkach aranżacja biura wpływa na zmniejszenie wykorzystywanej powierzchni, co może przekładać się na zoptymalizowanie kosztów.
  • Ergonomia i większa wygoda. Ważnym celem tworzenia nowej przestrzeni biurowej jest lepsze skorzystanie z dostępnego miejsca. Projektanci zwracają uwagę na wygodę pracowników i dopasowanie położenia strategicznych stref i urządzeń w optymalnym dla wszystkich miejscu.
  • Podniesienie efektywności pracowników. Nowe wyposażenie, ustawienie mebli i dopasowane oświetlenie pomagają zwiększyć wydajność. Pracowniczy najczęściej odczuwają lepsze samopoczucie w tak zaaranżowanym biurze i są bardziej kreatywni i produktywni.
  • Wpływ na wizerunek firmy. Zmiany aranżacyjne pozytywnie działają na postrzeganie firmy przez pracowników, klientów i partnerów biznesowych.

Jakie etapy składają się na projektowanie space planu przestrzeni biurowej?

Za każdym razem aranżacja powierzchni biurowej jest procesem indywidualnym. Nie da się jej zrealizować według schematu, który zadziała w każdej firmie i w każdej przestrzeni. Dlatego projektanci muszą podejść do space planu kreatywnie i z otwartym umysłem na potrzeby i wymagania firmy.

Dla ulepszenia całego procesu projektowania nowy plan biura wykonuje się według kilku kroków:

  1. Analiza potrzeb firmy. Kluczem jest zebranie informacji o organizacji, strukturze zespołów, rodzajach pracy wykonywanych w biurze oraz innych czynnikach wpływających na potrzeby przestrzeni biurowej. Zrozumienie wymagań i potrzeb jest początkiem dobrego space planu.
  2. Badanie przestrzeni biurowej. Każda powierzchnia biurowa ma swoje ograniczenia i charakterystykę. Przed rozpoczęciem projektowania należy ją poznać i dokładnie zrozumieć.
  3. Koncepcja. Tu liczą się najróżniejsze pomysły, które dotyczą ilości stanowisk pracy, układu pomieszczenia, wykorzystania powierzchni, wytyczenia stref itd.
  4. Projektowanie i wizualizacja. Te dwa kroki obejmują stworzenie planu na podstawie wcześniejszych ustaleń. Zwizualizowanie ich pomoże dokładnie przeanalizować aranżację bez fizycznych zmian w pomieszczeniu.
  5. Konsultacja. To kluczowy etap, który może wiele zmienić w ostatecznym projekcie. Osoby zaangażowane w jego tworzenie powinny zebrać informacje od wytypowanych osób z firmy, by ustalić ewentualne zmiany.
  6. Wdrożenie projektu. W tym kroku następuje realizacja wszystkich założeń planu nowego biura.
  7. Ocena zmian. W zakończonych pracach warto zbierać feedback, by ustalić, jak zmiany wpłynęły na ulepszenie wydajności, wygodę i komfort pracy.
Share