Kiedy możliwe stało się nagrywanie i sprzedawanie muzyki, najważniejszym nośnikiem dźwięku była płyta winylowa. Pojawienie się kompaktów zrewolucjonizowało rynek muzyczny, jednak wbrew przewidywaniom winyle nie zniknęły. Dziś przeżywają renesans i coraz częściej wykonawcy wypuszczają swoją muzykę właśnie na płytach winylowych.
Wraca moda na winyle
Lata 80-te to boom płyt kompaktowych. Mimo że nie wyparły one całkowicie tradycyjnych winyli, to jednak w sklepach muzycznych z każdym rokiem proporcje zmieniały się na korzyć kompaktów. Płyta CD jest mniejsza i bardziej niezawodna, można jej słuchać nie tylko w domu, ale i podczas spaceru, podróży czy uprawiania sportu, łatwiej też taką płytę skopiować, więc jej rosnąca popularność nie powinna nikogo dziwić.
Winyle powoli stawały się produktem niszowym, dla kolekcjonerów i audiofilów, a nowo wydawane albumy często nawet nie miały swojej gramofonowej wersji. W XXI wieku zaczęło się to jednak zmieniać i płyty winylowe wróciły do łask. Ich udział w ogólnej sprzedaży albumów muzycznych systematycznie wzrasta, zarówno gdy chodzi o nowe produkcje, jak i stare wydania poszukiwane przez kolekcjonerów.
Co przemawia za winylami?
Widząc powrót do korzeni, wielu twórców decyduje się na wydanie swojej płyty właśnie w dwóch wersjach: na CD oraz na winylu. Mimo że wydłuża to czas produkcji oraz zwiększa koszty, i tak okazuje się opłacalne, ponieważ odbiorcy bardzo cenią sobie jakość winylowego albumu. Jego przewagą jest dużo lepsze brzmienie, którego płyta kompaktowa nie jest w stanie osiągnąć – dźwięk z winyli jest głębszy, miększy, bardziej rozbudowany. Materiał na płytę winylową jest po prostu inaczej masterowany, więc ta różnica w brzmieniu faktycznie istnieje i da się ją wychwycić nawet nie będąc profesjonalnym muzykiem.
Jak wydać płytę winylową?
Najlepiej zlecić to wyspecjalizowanej firmie jak XDiSC, która ma duże doświadczenie w tłoczeniu winyli oraz sprzęt pozwalający uzyskać najwyższą jakość dźwięku. Płyty winylowe mogą być produkowane i w dużych nakładach, i w krótkich seriach kolekcjonerskich, a oprócz tradycyjnych, czarnych krążków oferta obejmuje także tłoczenie płyt kolorowych i z efektami specjalnymi. W ramach zamówienia wykonywane jest też opakowanie płyty, dzięki czemu klient otrzymuje gotowy produkt, który od razu może trafić do sprzedaży.