Sprawny układ hamulcowy to jeden z filarów bezpiecznej jazdy. Jego awaria może mieć fatalne konsekwencje, dlatego dziś przyjrzymy się tarczom hamulcowym. To element podlegający stopniowemu zużywaniu, ale skąd wiadomo, że czas ich wymiany już nadszedł? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Zużyte, czyli jakie?
Zacznijmy od pozytywu: mówimy o takich częściach łatwo dostępnych, które na stanie powinna mieć każda hurtownia z częściami samochodowymi. Naszą uwagę powinny zwrócić wszelkie deformacje, pęknięcia i uszkodzenia. Dobrze, gdy kierowcy we własnym zakresie, regularnie kontrolują grubość tarcz hamulcowych. Nasza firma zapewnia m.in. części do busów – hurtownia choćby w mieście Lublin jest do Państwa dyspozycji. Kondycję tarcz sprawdzamy najczęściej przy okazji wymiany klocków hamulcowych. Jeżeli mechanik nie dostrzega żadnych uchybień w tarczy, zwraca uwagę przede wszystkim na jej grubość. Zarówno nominalną, jak i minimalną grubość podaje producent (różnica zwykle wynosi 2 mm). Jeśli pomiar wskaże wartości poniżej minimum, obydwie tarcze należy wymienić. O zużyciu podpowiada również wskaźnik w postaci nawiercenia na powierzchni tarczy. Jeśli jest on niewidoczny to sygnał, że czas na wymianę. W niektórych tarczach nacięcia poprowadzone są tak, że aby ocenić ich stan, wystarczy jedynie zerknąć.
Dlaczego nie grubsze?
Jest faktem, że „na oko” różnica pomiędzy tarczą nową a zużytą jest niewielka. Czy w takim razie nie byłoby rozsądnym produkowanie tarcz grubszych? Przecież starczałyby na dłużej. W naszej hurtowni z częściami samochodowymi zwracamy uwagę klientów na istotny fakt: tarcza hamulcowa jest częścią masy zawieszenia samochodu. Grubsze, a więc cięższe tarcze to konkretne obciążenie zawieszenia, co przekłada się na użytkowanie samochodu. Gorsze stałyby się zarówno osiągi, jak i właściwości trakcyjne. Pomijamy już fakt, że samo zawieszenie zostałoby obciążone nadmierne. W dobie dużych i ciężkich samochodów producentom zależy na obniżaniu masy wielu elementów. Te wchodzące w skład układu hamulcowego nie są wyjątkiem.
Przegrzanie i korozja – czy jest się czego obawiać?
Zdarza się, że mimo nie budzącej zastrzeżeń grubości, tarcze nadają się do wymiany. Tak jest szczególnie wtedy, gdy hamulce pracowały w bardzo wysokich temperaturach. Przegrzane tarcze charakteryzują się ciemnym kolorem oraz biciem, czyli wibracjami w trakcie hamowania. Nadmierne bicie mocno utrudnia pracę hamulców, a co gorsze jest przyczyną szybszego zużywania się zawieszenia i elementów układu kierowniczego. Takie tarcze podlegają bezwzględnej wymianie. Dodajmy, że w przypadku wystąpienia nagłej zmiany temperatur, na tarczach mogą powstać małe pęknięcia, będące kolejnym powodem, dla którego powinniśmy sięgnąć po nową część. A co z rdzą? Rdzawy nalot nie jest groźny. Pojawia się nawet po kilkudniowym postoju, a po kilkukrotnym zahamowaniu nie ma już po nim śladu. Jeśli jednak powierzchnia tarczy jest całkiem skorodowana, uzyskanie właściwego współczynnika tarcia będzie niemożliwe. Hamulce będą słabe, a to kwalifikuje tarcze do wymiany. Zapraszamy do naszej hurtowni z częściami samochodowymi. Posiadamy liczne części do busów – hurtownia Lublin czeka na Państwa!